Forbrukervakthund slår ned på villedende informasjon om strømforbruk i boliger

Strømprisene er høye om dagen. De fleste som har greie på slikt varsler at norske boligeiere må belage seg på høye strømpriser i mange år fremover. Forbruk av strøm vil derfor være en av de største utgiftspostene i de fleste boliger også fremover.
De som kjøper en bolig er derfor naturligvis svært opptatt av energi- og strømforbruket i boligen. Selgere og deres rådgivere fristes til å markedsføre boligen med salgbare fraser som «høy energistandard», «lavt strømforbruk» eller «smarthus». Forbrukertilsynet fraråder selgere å være for smarte i markedsføringen. Det er kort og godt viktig at «markedsføringen av boligens energibruk blir korrekt fremstilt».

Energimerking av bolig

De nye avhendingsreglene er strenge på villedende informasjon, og brudd på reglene kan bli kostbare både for boligselger, forsikringsselskaper og ikke minst selgers rådgivere.

Forbrukertilsynet har nå laget en veileder for hva man skal tenke på, når man selger en bolig. Man må uansett innhente en energiattest. Boligens energistandard må i sin helhet fremgå av salgsoppgaven i form av et energimerke.
– Men som så ofte ligger djevelen i detaljene. For dagens energimerkeordning er frivillig og temmelig krevende å bruke for den jevne forbruker. Og dersom boligselger bruker et energimerke som ikke samsvarer med boligens faktisk energibruk, kan hen fort få et problem. Det hjelper nemlig ikke med god energiscore om boligen likevel bruker mye strøm.
 
Egentlig er det ganske logisk. Dersom du har varmekabler på i oppkjørselen, har gammel varmtvannsbereder, og bruker masse strøm unødvendig på oppvarming, hjelper det ikke mye at loftet er godt isolert. For da har boligen nemlig uansett et forbruksmønster som bruker mye strøm.

Villedende markedsføring

Vi i Unbolt kan hjelpe deg på mange måter. Våre systemer kan hjelpe deg med å få en objektiv oversikt over tilstand på boligen. Vi har også en analysemotor vi kaller Reduce Analytics som kan hjelpe deg med å se helt objektivt på hvordan boligen faktisk har forbrukt strøm. Ikke minst har vi kompetanse som kan hjelpe deg til å forstå hvordan du skal møte de nye reglene.

Forbrukervakthunden har et viktig oppdrag. De er strenge når det gjelder villedende markedsføring vedrørende energiforbruk i boliger med god grunn. Det syndes rett og slett mye på området. Men som vakthunder flest er også forbrukervakthundene snille og myke i pelsen. Man må bare lese varselskiltet nøye, ha god folkeskikk og litt sunt bondevett.

Les mer om Reduce Analytics

Ønsker du kontakt med noen i Unbolt kan du gjøre det via vår kontaktside: Klikk her

Vil du vite mer hva Unbolt har å tilby?

Del:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Innholdsliste

Interessert i våre data eller ønsker du bedre innsikt i eget marked? Kontakt oss gjerne for en hyggelig prat

Freddy Mahler Frimann

Consept & Business Manager